De Helderse visserij vanaf 1900
05-12-2018 00:00:00

Een interessante presentatie over de geschiedenis van de Helderse visserij door Maarten Noot van de Helderse Historische Vereniging.

Deze presentatie staat in de context van de jaarlijkse lichtroute georganiseerd door Citymarketing Den Helder, waarin het thema ‘visserij’ centraal staat. De lichtkunstroute duurt vier weken vanaf 15 december en is dagelijks te zien tussen 17.00 en 22.00 uur.

Maarten Noot vertelt deze middag over de ontwikkeling van de Helderse visserij vanaf het jaar 1900. Van zeilende botters en roeivletten voor de haringvangst naar kleine motorkotters. Vervolgens vanaf de jaren zeventig een groeiende vloot met steeds grotere kotters met zeer sterke motoren. Om daarna weer terug te keren naar een kleinere vloot met schepen met beperkte lengte en minder vermogen voor een duurzame visserij.

Maarten Noot (Jutter van het Jaar 2016) zet zich al jarenlang in voor het behoud van de Helderse geschiedenis. Hij staat bekend als een autoriteit op het gebied van de Helderse historie. Hij is eindredacteur van het kwartaalblad ‘Levend Verleden’ en van diverse boeken over de geschiedenis van Den Helder. Ook heeft hij zich ingespannen voor digitalisering van de archieven, zodat de historische informatie voor iedereen vindbaar is.

De toegang is gratis, wel Hier vooraf aanmelden!