Beelden van een bewogen eeuw Vliegveld De Kooy
22-11-2018 00:00:00
  • woensdag 12 december 19:30 -21:00 uur
  • dinsdag 18 december 14:00 – 15:30 uur

Dit jaar bestaat vliegveld De Kooy 100 jaar: op 7 oktober 1918 werd het officieel in gebruik genomen. De MLD (marine luchtvaartdienst) was reeds op 18 augustus 1917 gestart, na een opleidingsperiode bij de LvA (luchtvaart afdeling) van de Landmacht op de heide bij Soesterberg.

De Kooy was ingericht voor reparatie en onderhoud van land- en watervliegtuigen. De watervliegtuigen waren gestationeerd op De Mok aan de Mokbaai bij Texel. Tevens waren er hulpvliegvelden te Schellingwoude nabij Amsterdam, De Brasem en Veere. De te gebruiken vliegtuigen waren hoofdzakelijk gebouwd van hout en linnen.

Rond 1920 kwam de luchtfotografie op gang met de Helderse marinefotograaf Chef Kreuger. Na de Duitse bezetting werd het vliegveld met nieuwbouw in ere hersteld en bestond het uit: Staf Commandement Marine Vliegveld De Kooy (CMVKK), Directie Marine Luchtvaarttechnisch Bedrijf (DMLTB), Coördinator voor luchtvaartmaterieel MLD en luchtvaartmagazijnen (Coor/Lumag). In 1963 werd de grasbaan vervangen door een betonnen baan en konden er grotere vliegtuigen onderhouden worden.

Het interessante verhaal over de geschiedenis van De Kooy wordt verteld door Ab van de Walle van de Helderse Historische Vereniging. En de presentatie wordt ondersteund door nooit eerder vertoond uniek beeldmateriaal.