Home » Nieuws » Lezing over de stelling, door Dirk Reitsma. Dinsdag 16 januari 2024, om 19:30 Locatie Den Helder School 7 Prijzen Toegang € 2,50

De Stelling van Den Helder

Verzorgd door Helderse Historische Vereniging

De stelling van Den Helder is uniek in zijn soort. Dirk Reitsma, bekend van zijn jarenlange inzet voor het behoud en herstel van monumentale en nautisch erfgoed van Den Helder, geeft namens de Helderse Historische Vereniging een lezing over het verdedigingswerk.

De Stelling van Den Helder is het enige verdedigingswerk dat in hoofdzaak bestaat uit forten, verbonden door een liniedijk. Daarmee is de Stelling van Den Helder uniek in Nederland en Europa.

Aanleiding voor de bouw van de Stelling was de landing van Engelse en Russische troepen in 1799 op de kust van Noord-Holland ten zuiden van Huisduinen en de daaropvolgende verovering van Den Helder, dat aan de zuidzijde onvoldoende verdedigd bleek. In 1811 besluit Napoleon, na zijn bezoek ter plaatse, tot de bouw van de Stelling van Den Helder. De Stelling is tussen 1811 en 1813 gebouwd. Na de val van Napoleon besluit koning Willem I de Stelling van Den Helder verder af te bouwen met linies, remises en kanonnen.

In de loop der jaren zijn de forten diverse malen aangepast en heeft de Tweede Wereldoorlog zijn sporen achtergelaten. In een 4-tal rapporten, waarvan de eerste in 1992 geschreven is, wordt geadviseerd de stelling weer in zijn oorspronkelijke vorm te herstellen, in combinatie met doorgaande fiets- en vaarroutes.

In deze lezing worden beelden van het verleden en het heden getoond van dit bijzondere stukje cultureel erfgoed in Den Helder. Kortom: een boeiende avond voor iedereen die geïnteresseerd is in de geschiedenis van de marinestad!

Dirk Reitsma
De 80-jarige Reitsma woont in Julianadorp. Reitsma wordt geroemd om zijn ‘jarenlange, uitstekende en belangeloze verdiensten voor het behoud en herstel van het monumentale en het nautische erfgoed van de gemeente Den Helder’.

Kom je ook?
Kaartjes voor de lezing kosten € 2,50 en zijn te koop in deze webshop of aan de balie van de bibliotheek. De prijs is inclusief een kopje koffie of thee in de pauze.