Home » Nieuws » De ramp met de Rammonitor op 5 juli 1882 Een verhaal over de omgekomen bemanningsleden Peter Leijdeckers.

De Zr.Ms. Adder (1875) was een Nederlandse Rammonitor, die op woensdagavond 5 juli 1882 zonk op de Noordzee voor de kust van Scheveningen. Hierbij kwamen alle 66 opvarenden om (64 manschappen, een loods, de Helderse Loods Duinker en een opvarende). Dit was de aanleiding voor het oprichten van de KVMO (Koninklijke Vereniging voor Marineofficieren) die dit jaar haar 140 jarige jubileum bijschrijft. Recent is hier een boek over verschenen (zie link). Op 12 april 2023 wordt deze ramp herdacht bij het daartoe opgerichte monument op de algemene begraafplaats op Huisduinen.

Voor het boek klik op Link.