Lust in het Zeemansleven

Home » Winkel » Lust in het Zeemansleven

In 2005 werd in Den Helder gestart met het restaureren van het marineschip Bonaire. Toen begon ook een zoektocht naar informatie over het schip en de bemanning. Er is veel bekend over de officieren aan boord van zulke oude marineschepen. Maar hoe was het leven voor de gewone matrozen aan boord? Waarom kozen zo veel jonge jongens voor zo’n hard bestaan in weer en wind? Wat voor opleiding kregen ze? Welke regels golden er aan boord? Hoe leefden zij in de krappe ruimte vóór de fokkemast? Wat waren hun taken? Waarom ging er een levend varken mee aan boord? Hoe hygiënisch waren hun hangmatten? Wat hebben een secreet en een allemanseind met elkaar te maken? En wanneer ging je met een 1, 2, 3 in Godsnaam overboord?

De antwoorden op deze en veel meer vragen zijn verzameld in dit boek. Daarmee is het de bron voor de tentoonstelling in het vooronder van het oud-marineschip Bonaire. Als eerbetoon aan al die jongens die huis en haard verlieten om het vaderland te dienen op dit cultuurhistorisch belangrijke schroefstoomschip. Inmiddels is het schip grotendeels in oude glorie hersteld en in het oude dok op de Oude Rijkswerf Willemsoord in Den Helder te bewonderen.

OVER DE AUTEUR

Ben Mooiman (1941), voormalig directeur van de Helderse Rijkswerf en marineman in hart en nieren, was een van de initiatiefnemers van de restauratie van de Bonaire. Hij zag, net als eerder het Scheepvaartmuseum in Amsterdam, het historische belang in van het behoud van het schip. Ten behoeve van de restauratie deed Mooiman onderzoek naar de oorspronkelijke staat van het schip en verdiepte zich ook in het leven aan boord. Alle details die hij tijdens het bestuderen van diverse archieven vond, noteerde hij. Die aantekeningen waren het begin van dit boek.

Voor leden van de vereniging is de prijs per boek 20 Euro; in de boekhandel Bruna te Den Helder zal het boek voor 25 Euro verkrijgbaar zijn.

Bestelt u het boek online dan kan deze naar uw woonadres verstuurd worden. Hiervoor zal extra portokosten in rekening worden gebracht, waar door de prijs 30 Euro is en krijgt u deze keurig thuis gestuurd.

HELDERSE HISTORISCHE VERENIGING