Archeologie mei 2019 – Lezing (inmiddels verlopen).

Home » Nieuws » Archeologie mei 2019 – Lezing (inmiddels verlopen).

De archeologie van Den Helder en het Torp

De geschiedenis van Den Helder gaat vele eeuwen terug. Gerard Alders is als archeoloog betrokken geweest bij onderzoek en opgravingen in De Schooten.
Toen de woonwijk in 1965 werd gerealiseerd was de ligging van de terp al bekend, maar heeft men slechts een klein deel opgegraven. De rest verdween onder bebouwing, waardoor de oude bodemlagen vrijwel geheel werden verstoord. Na sloop van een sportzaaltje enkele jaren geleden kwam een terrein aan de Statenhoff vrij voor archeologisch onderzoek. Vanwege bouwplannen op deze plek werd in opdracht van de provincie een opgraving verricht, omdat dit waarschijnlijk de laatste kans is om meer over de terp te weten te komen.
Deze avond vertelt Gerard Alders over archeologisch onderzoek in Den Helder en op het Torp. De lezing wordt georganiseerd in samenwerking met de Helderse Historische Vereniging.

Gerard Alders
Datum dinsdag 21 mei 2019