75 jaar Vrijheid in Den Helder (ook als PDF).
16-04-2020 00:00:00

Vanaf aanstaande maandag (20 april) valt bij iedereen binnen de gemeente Den Helder een bijzonder boekje op de deurmat.

Aanleiding is de Helderse bevrijding (8 mei 1945), 75 jaar geleden, waardoor we sinds die tijd in vrijheid kunnen leven.

De verhalen zijn beschikbaar gesteld door de Helderse Historische Vereniging (HHV) en de Helderse Vereniging voor Sociale Geschiedenis (HVSG).

In Den Helder waren vele activiteiten gepland rondom 75 jaar vrijheid. Door de corona-crisis zal helaas een aantal evenementen rondom het herdenken hiervan niet of in aangepaste vorm doorgaan. Juist daarom zal dit boekje aan deze bevrijding aandacht geven en verhalen vertellen over deze periode, zodat wij toch thuis kunnen gedenken en herdenken.

In dit boekje zijn verhalen opgenomen die het beeld weergeven van de (na)oorlogse situatie in Den Helder, opgetekend door inwoners voor inwoners. Den Helder heeft in de oorlog erg geleden onder het oorlogsgeweld, maar daarna volgde een intensieve wederopbouw. Tot op de dag van vandaag wordt gewerkt aan verbeteringen in onze mooie stad. Gedurende lange tijd wordt er vanuit onze stad door velen op diverse plaatsen gewerkt aan vrede en veiligheid, waar vrijheid niet vanzelfsprekend is. Begrippen als oorlog en vrijheid zijn verbonden met onze stad.

Het boekje is ook digitaal beschikbaar via deze link.