Hoe het was en hoe het is...
11-01-2020 00:00:00

Op 12 februari (19:30 uur) toont de Helderse Historische Vereniging in zaal 7 van de Kopgroep bibliotheek, oude en meer recente foto’s van de stad. Veel verdween uit Den Helder door veranderde stedenbouwkundige inzichten, stadsvernieuwing en het oorlogsgeweld.

Als voorbeeld ‘de leeszaal’. Deze ontstond aan het einde negentiende eeuw en werd in de loop van de tijd ‘de leesbibliotheek’. Mensen genoten vaker onderwijs, konden lezen en schrijven en hierdoor ontstond de behoefte aan een plek waar men de krant en een boek kon lezen. Zelf een boek aanschaffen zat er vaak niet in. Boeken werden in beperkte oplagen uitgegeven en waren voor de gewone man vaak niet te betalen.

De Helderse leeszaal werd bibliotheek en is inmiddels op de vijfde locatie in het centrum gehuisvest. Van de Kanaalweg, Breewaterstraat, Hector Treubstraat naar het Bernhardplein en vervolgens naar de Keizersgracht. Op deze locatie werd de bibliotheek in 2018 uitgeroepen tot ‘de beste van de wereld’. Tijdens de presentatie toont Ab van der Walle foto's van alle locaties, ook hoe het er binnen uitzag. Naast de bibliotheek passeren vele andere onderwerpen de revue. De lezing wordt verzorgd door Ab van der Walle van de Helderse Historische Vereniging.

De lezing wordt herhaald op 25 februari (14:00 uur)

Kaarten te bestellen op via de volgende Link.

De lezing wordt herhaald op 25 februari (14:00 uur)