Nummer 109 Engelandvaarder Ir. Lubertus Brink
21-09-2018 00:00:00

Beschrijving van de lezing:

Op 1 oktober 1942 deserteerde Lubertus Brink (de vader van spreker Robin Brink) van de Groninger kustvaarder Nisi Deo in de Noord Zweedse haven Stocka. Hij was negentien jaar en had besloten om aan de Duitse bezetter te ontsnappen. Hij wilde naar Engeland gaan om vandaar de strijd als koopvaardij officier tegen de Duitsers te beginnen.

Pas zeer recentelijk is hij over deze ervaring gaan vertellen en heeft hij samen met zoon Robin dit voorjaar 2018 zijn reis kunnen reconstrueren. In deze lezing wordt verteld hoe Brink na afronding van de Kweekschool voor de Zeevaart in Amsterdam via Zweden in Engeland kwam. En welke bijdrage hij vervolgens op zee aan de strijd tegen de Duitsers heeft geleverd. Lubertus Brink is van plan om bij de lezing aanwezig te zijn.

een korte beschrijving/achtergrond van de presentator;

Spreker Robin Brink is oud marine officier en scheepsbouwkundig ingenieur. Sinds zijn functioneel leeftijdsontslag is hij actief als zelfstandig consultant. Hij woont met zijn gezin in Julianadorp. Deze lezing wordt georganiseerd in samenwerking met de Helderse Historische Vereniging.

Woensdagavond             10 oktober      19:30 uur

Dinsdagmiddag                23 oktober     14:00 uur

Kaarten en reserveringen verkrijgbaar via de Kopgroepbibliotheek: https://kopgroep.biblio-shop.nl/activiteiten/inschrijven/653/engelandvaarder-ir-lubertus-brink#